Pages

~ my nuff ~

Wednesday, April 25, 2012

TELATAH KUCINGKU 3


Inilah aksi-aksi kucingku time tidur...
memenag comel dan mencuit hati..
macam-macam gayakannn






inilah hittler minum air...
dalam tolet.....


stela dan gonden beraksi ketika gambar di ambil...

Tuesday, April 17, 2012

kata-kata hari ni...

"Orang yang bahagia itu akan selalu menyediakan waktu untuk membaca kerana membaca itu sumber hikmah menyediakan waktu tertawa kerana tertawa itu muziknya jiwa, menyediakan waktu untuk berfikir kerana berfikir itu pokok kemajuan, menyediakan waktu untuk beramal kerana beramal itu pangkal kejayaan, menyediakan waktu untuk bersenda kerana bersenda itu akan membuat muda selalu dan menyediakan waktu beribadat kerana beribadat itu adalah ibu dari segala ketenangan jiwa."

Mutiara Kata minggu ini....

Mutiara Kata 1

Mutiara Kata 2

Friday, April 13, 2012

Petua Mencuci Hati

Kata-kata motivasi Dr Fadzilah Kamsah




“Program minda/cuci minda – Paling baik pada waktu malam sebelum tidur, senyum, pejam mata, katakan di dalam hati: Ya, Allah cuci otak aku, cuci hatiku, esok aku nak jadi baik, berjaya, ceria, bersemangat, aktif, positif. Menurut kajian saikologi, apa yang disebut sebelum tidur dapat dirakamkan sepanjang tidur sehingga keesokan harinya.”

Kata-kata motivasi kali ni dipetik dari “artikel motivasi bertajuk 17 Petua Mencuci Hati karya asal oleh Dr Fadzilah Kamsah.

Hati yang bersih memancarkan gelombang positif yang amat kuat, lantas mempengaruhi orang sekeliling dan situasi-situasi menjadi positif sama. Sebaliknya, hati yang kotor akan memancarkan gelombang negatif yang amat kuat, menukarkan orang-orang sekeliling menjadi negatif juga membuat situasi-situasi pada saat kita berada tu menjadi negatif. Kesannya, kita jadi murung, tertekan, tiada kegembiraan dan menjalani hidup penuh dengan tekanan.
Nak bahagia, nak berjaya, nak gembira, kita perlu ubah persekitaran kita menjadi positif. Kita boleh ubah semua tu bermula dengan rajin-rajinkan diri mencuci hati simply dengan memprogram minda 7 saat sebelum kita tidur.

Sumber : iMotivasi.com

Pemakaian Cincin Mengikut Islam

Posted on March 1, 2011 under Islam by


“Nasihat Nabi Muhammad S.A.W kepada Saidina Ali sesudah Saidina Ali berkahwin dengan Siti Fatimah iaitu anakanda kesayangan Nabi Muhammad S.A.W berpesan kepada Saidina Ali iaitu kalau memakai cincin, pakailah di jari:

  • 1] jari manis
  • 2] jari kelingking (anak jari)
dan janganlah memakai pada jari


  • 1] jari tengah
  • 2] jari telunjuk

Nabi Muhammad SAW melarang kerana memakai cincin pada jari telunjuk dan jari tengah adalah meniru cara berhias kaum yang dilaknat oleh Allah iaitu kaum yang derhaka dizaman Nabi Lut a.s.

Perhatian: Cara memakai cincin adalah termasuk lelaki ataupun perempuan. Muslimin dan Muslimat, sila nasihatkan kawan-kawan dan juga saudara-mara ataupun anak-anak tentang kaedah yang betul untuk berhias di dalam syariat Islam, kalau tidak sia-sia saja kita mendapat kecelakaan dari Allah dan kalau kita memakai cincin dengan niat mengikut sunnah Nabi S.A.W maka dapatlah kita akan pahala.

Adapun tentang jari mana yang hendak didahulukan ketika memotong kuku, al-Imam Ibn Hajar al-’Asqalani (10/345) menyebut:

“Tidak thabit dalam tertib jari-jari ketika memotong kuku sesuatu hadithpun… Ibn Daqiq al-’Ied telah mengingkari bentuk (memotong kuku) yang telah disebut oleh al-Ghazali dan orang yang mengikutnya, dengan berkata: “Semua cara-cara itu tidak ada asalnya, dan untuk mengatakan ia suatu yang digalakkan, ianya suatu yang tidak ada dalilnya, ia merupakan suatu yang tercela di sisiku, sekiranya seseorang menggambarkan, cara memotong kuku dimulakan dengan jari telunjuk tangan kanan disebabkan kemuliaannya, maka jari-jari yang lain, dia tidak akan dapat menentukannya dengan cara itu. Ya! memulakan dengan yang kanan samaada tangan ataupun kaki itu ada asalnya, kerana Nabi S.A.W. suka memulakan sesuatu dengan sebelah kanan.”

Pesanan Buat Suami

doa suami yg soleh couple

1. Selalu menghargai usaha dan penat-lelah isteri, terutama isteri yang bekerja dan sama-sama terpaksa menanggung hutang suami.

2. Bila isteri bercakap, pandanglah mukanya dan buka telinga luas-luas. Biar apa yang dikatakannya masuk telinga kanan dan tersumbat di telinga kiri. Sambil tu otak suami kenalah memproses informasi yang diterima daripada isteri dengan bijak serta prihatin.

3. Jangan sekali-kali membandingkan masakan isteri atau cara isteri menghias rumah dengan mak anda kecuali masakan/cara menghias isteri anda lebih baik dan canggih dari emak anda..

4. Jangan demand sex sekiranya isteri tak ada mood atau letih. Agama suruh kahwin bukan semata-mata untuk penuhi nafsu syahwat saja.

5. Kalau pasangan dah ada anak, sama-samalah menjaga anak. Benih dari awak juga.. Ada suami, isteri sedang makan disuruh cebok kencing n berak anak sedangkan suami duduk tersandar kekenyangan macam maharaja.

6. Jangan sekali-kali duduk tersandar depan TV atau relax-relax sedangkan isteri bila balik dari kerja, buka saja kasut terus masuk dapur, memasak, mengemas, membasuh, kejar anak dsbnya. Berbulu mata dan sayu hati isteri bila kami tak cukup tangan nak menguruskan rumahtangga sedangkan suami lepas tangan.

7. Sekiranya suami makan dahulu, tinggalkan sedikit lauk utk isteri. Jangan bedal semua sampai turn isteri yang tinggal cuma ekor ikan sekerat, janggut sotong dan ekor taugeh.

8. Kalau nak ajak member bertandang ke rumah, beritau isteri dulu, kalau boleh sehari-dua in advance. Jadi bolehlah dia memasak yang best-best dan mengemas rumah cantik-cantik. Bayangkan perasaan isteri kalau tetamu datang terpacak sedangkan kain-baju masih berlonggok belum sempat dilipat, permainan anak masih berselerak dan isteri cuma masak mi maggi saja.

9. Jangan sekali-kali menyakat isteri tentang saiz badannya yang semakin sihat atau semakin melidi. Tengok body sendiri dalam cermin dulu.

10. Jangan kentut depan isteri. Masa bercinta dulu kenapa boleh control kentut?

11. Hormatilah ibu-bapa dan kaum keluarga isteri walaupun anda cuma main wayang, bodek mereka masa nak mengurat isteri anda dulu. Jangan sekali mencaci mereka walaupun secara bergurau.

12. Jangan kedekut dengan isteri serta keperluan rumahtangga.

13. Jagalah maruah anda sebagai suami dan lelaki. Selagi boleh, jangan bebankan isteri dengan masaalah kewangan anda. Selalunya perempuan ni, semakin suami “degil” tak nak minta pertolongan, selagi itulah dia rela nak tolong.

14. Jangan bersepah dan bersikap pengotor. Dah buka baju, letakkan dalam bakul baju kotor, dah guna cungkil gigi, buanglah dalam bakul sampah, bila dah guna ubat gigi bubuh balik penutupnya, dah ambil sesuatu barang simpan balik ditempat asal, dah berak flush. Susah sangat ke nak buat macam tu? Semua nak kena ajar ke?

15. Rajin-rajinlah bertanya isteri kalau dia perlukan bantuan anda dengan kerja rumah/menjaga anak. Tapi jangan tanya dua tahun sekali. Jangan tunjuk rajin bila ada tetamu di rumah saja.

16. Hormatilah isteri anda sebagaimana anda mahu dihormati. Isteri pun manusia. Allah berikan banyak keistimewaan kepada para isteri tapi diputar-belitkan tafsirannya oleh orang lelaki untuk kepentingan diri sendiri.

17.. Jangan main kayu tiga dengan perempuan lain. Main lain lagi tak boleh. Kalau isteri awak yang buat, tentu awak tak boleh tolerate, jadi mengapa isteri awak kena tolerate kalau awak buat?

18. Kalau tak menyukai sikap atau perbuatan isteri, tegurlah secara baik, jangan asyik nak menengking aja. Kalau awak sakit nak mati nanti, siapa yang kena jaga awak? Bai jual roti? Apek jual sayur? Jiran sebelah rumah awak?

19. Kalau isteri nampak tak sihat, cepat-cepatlah bawa jumpa doktor. Tunjuklah anda mengambil berat tentang dirinya.

20. Berbincanglah dengan isteri sebelum sesuatu keputusan dibuat. Walaupun suami megah ada kuasa veto, tak jadi bapok kalau pendapat isteri diambil kira. Pokok pangkalnya ialah timbangrasa dan saling menghargai. Cubalah ketepikan ego yang keterlaluan. Bukannya laku bila dah mati nanti.

21. Dalami agama dan bimbinglah anak isteri dengan ikhlas seperti yang dituntut agama. Ingat, kalau seorang suami masuk syurga, besar kemungkinan isteri pun masuk syurga. Kalau suami masuk neraka belum tentu isteri juga masuk neraka. Kalau isteri masuk neraka, besar kemungkinan suami juga masuk NERAKA tapi kalau isteri masuk syurga belum tentu suami pun masuk syurga.Ini bukan rekaan saya tapi saya dengar dari seorang ustaz.

22. Berusahalah dengan ikhlas untuk mempertahankan keharmonian rumahtangga. Jangan buat apa yang isteri tak suka. Percayalah, kalau suami buat baik sekali dengan isteri, isteri balas sepuluh kali

23. Jangan buat donno kalau isteri merajuk atau berkecil hati. Kalau perlu minta maaf, minta maaf, kalau perlu dipujuk, pujuk. Hati orang pompuan ni sensitif. Kalau kami rasa suami tak ambil kisah, perasaan bagai dihiris-hiris. Perkara yang dipandang remeh oleh suami boleh menjadi kanser kepada isteri. Kepada para suami khususnya dan kaum lelaki amnya, janganlah dianggap masalah hati dan perasaan orang perempuan ni enteng sahaja.

Allah s.w.t. berfirman, “Dan ketahuilah bahawasanya Allah mengetahui apa yang didalam hatimu, sebab itu berhati-hatilah dengan Tuhan

Oleh Dato’ Dr Hj Mohd Fadzilah Kamsah

63 Petua Keluarga Bahagia


keluarga bahagiaTanpa sebuah persefahaman, tidak mungkin istana yang dibina menemui kebahagiaan sebagaimana diharapkan.

Kesolehan keluarga menjadi penentu bagi tegaknya sesuatu bangsa yang aman, makmur dan sejahtera. Sebahagian dari kesempurnaan kebahagiaan di dunia adalah memiliki keluarga yang bahagia.

Ciri orang yang mencintai keluarganya adalah dia selalu bersabar dalam mendidik akhlak dan keimanan keluarganya.

Biar berjuta halangan merentangi namun jika tersurat kasih dan sayang dua insan berkenaan, pasti ia menemukan ketulusan yang abadi.

Dalam melayari rumah tangga berdua, pasti banyak onak terpaksa dilalui. Hanya mereka yang kuat, tabah dan mampu mendepani segalanya bakal menjulang kebahagiaan.




Perunding motivasi dan keluarga, Dato’ Dr Hj Mohd Fadzilah Kamsah memberi 63 petua yang boleh dijadikan amalan pasangan suami isteri yang melayari rumah tangga.


1. Doa yang berterusan.

2. Patuh ajaran agama.

3. Murah dengan pujian.

4. Murah dengan khidmat.

5. Murah dengan belaian kasih sayang.

6. Murah dengan sentuhan.

7. Mencari kebaikan pasangan.

8. Cari masa berkomunikasi, berbual atau bergurau senda.

9. Cari kebaikan dan pembaikan diri daripada setiap pertengkaran.

10. Menghormati had, sempadan atau hal peribadi pasangan.

11. Menilai diri daripada perspektif pasangan.

12. Berfikiran terbuka – boleh tegur menegur.

13. Berani mengambil risiko emosi – tegur/perubahan/ berpisah sementara.

14. Menilai dan memberi keutamaan dalam kehidupan.

15. Tolak-ansur.

16. Menghormati dan mengambil kira ‘gerak batin’ (intuition) perempuan.

17. Tidak mengejar kebendaan semata-mata.

18. Sedar bahawa perselisihan kadangkala tidak boleh dielakkan.

19. Mengubah diri untuk merangsang perubahan pada pasangan.

20. Sanggup berkorban buat pasangan.

21. Menghormati pasangan.

22. Berasa amat beruntung (dan nyatakan) mendapat pasangan yang ada.

23. Perhubungan seksual yang sihat dan diredai.

24. Menghormati perbezaan dalam diri pasangan.

25. Sentiasa bermaafan sebelum tidur.

26. Sentiasa bersangka baik terhadap masa depan.

27. Meletakkan hak kepada pasangan.

28. Tidak menjadi hamba kepada pasangan.

29. Berubah secara kecil-kecilan untuk meningkatkan kebahagiaan.

30. Mengawal marah. Buat perjanjian.

31. Mencari penyelesaian dalam situasi ‘menang-menang’.

32. Muhasabah hubungan untuk mencari punca masalah.

33. Menghormati sifat semula jadi pasangan.

34. Memahami peranan ‘pasangan’.

35. Hubungan perasaan sesama pasangan.

36. Jangan simpan ketidakpuasan, sedih, marah atau benci dalam hati.

37. Bentuk kod kasih sayang dan anda berdua saja yang tahu.

38. Sengaja merancang untuk membaiki hubungan suami isteri.

39. Tujuh kali puji dan satu teguran.

40. Sebut ‘I love you’ sepanjang masa.

41. Banyakkan bergurau dan bermesra.

42. Sentiasa berterus terang.

43. Beri masa untuk perubahan berlaku – sabar.

44. Elakkan berdebat untuk mencari kebenaran.

45. Elakkan salah pasangan.

46. Cari titik pertemuan.

47. Selesaikan masalah hari ini pada hari ini juga.

48. Lebih banyak memberi daripada menerima.

49. Minta nasihat, pandangan atau maklum balas daripada pasangan.

50. Sentiasa bersemangat – bangun tidur, pergi kerja, balik kerja dan sebagainya.

51. Seimbangkan hubungan dari segi:

  • Mental, pendidikan dan ilmu
  • Emosi
  • Fizikal dan ekonomi
  • Sosial
  • Spiritual

52. Jangan berjauhan terlalu lama (kecuali terpaksa).

53. Tidak terlalu mengongkong.

54. Tidak bertindak bersendirian.

55. Memberi peluang untuk berbeza:

  • Pendapat atau pandangan
  • Hobi
  • Kegemaran
  • Makanan
  • Cita rasa
  • Warna pilihan dan pelbagai

56. Humor atau lawak dari semasa ke semasa.

57. Minta bantuan untuk memecahkan kitaran negatif.

58. Berwawasan dan pandang ke depan (tidak terjebak dengan masalah semasa).

59. Tidak meminta yang bukan-bukan.

60. Bentuk undang-undang atau peraturan dalam rumah tangga.

61. Mencari kelainan dan perubahan positif.

62. Elakkan mendera pasangan dengan apa cara sekalipun.

63. Reda, syukur dan tawakal kepada Allah s.w.t

Posted on May 6, 2010 under Fadzilah Kamsah by

Mengapa Wanita Menangis?


wanita-menangis

‘Mengapa wanita menangis?’ Ini adalah persoalan yang amat menarik bagi saya yang berjaya dirungkai kan oleh Dato’ Dr. Haji Fadzilah Kamsah dalam sebuah rancangan TV. Saya ingin berkongsi dan highlightkan beberapa informasi yang diperkatakan oleh beliau.

Wanita lebih cepat daripada lelaki dalam menangis dan dalam mengingatkan peristiwa yang menyababkan dia menangis dan tertawa bila ia mampu. Wanita juga adalah bintang dan pelita bagi lelaki. Tanpa pelita maka bermalamlah dalam kegelapan.

1. Punca wanita menangis.

  • Mencuci mata ( merupakan salah satu cara untuk meluahkan rasa stress-dalam masa yang sama, dapat membuang bahan kimia yang terdapat dalam mata)
  • Mengurangkan stress.
  • Tanda keinsafan/penyesalan.
  • Sebagai ugutan emosi.

Perempuan mempunyai 9 emosi dan 1 akal. Emosi yang terkumpul banyak ini, membentuk peribadi seseorang wanita yang ketara kelembutannya, kasih, bertimbang rasa dan menghargai orang disekeliling nya. Daya tumpuan akal seseorang wanita banyak dipengaruhi oleh emosi samada ia memberi kesan baik ataupun buruk.

Sekiranya seseorang wanita itu menangis 2-3 kali atas sebab rasa syukur dan redha; pahala buat dirinya, buat kali ke 2 dan ke 3.

2. Kesan tangisan.

  • Dapat perhatian
  • Suasana rumah tangga tergugat.
  • Lelaki jadi bingung.
  • Orang lain dapat mesej.
  • Mata bersih dan sihat.

The world stops at the moment when women cry.

Orang bahagia dan gembira, tidak semestinya dia tersenyum dan orang senyum, sudah semestinya dia gembira.

Penyelesaian untuk mengurangkan rasa sedih:

1. Senyum dulu + Mengimbau perkara yang membuatkan anda rasa sedih = Perlahan2 melatih diri supaya tidak sedih dan menangis lagi.
2. Selalu berdoa kepada Allah.
3. Belajar untuk redha ( Baik atau buruk adalah untuk kebaikan hamba-NYA)
4. Sentiasa tersenyum – Banyak hormon baik yang keluar dan membantu seseorang wanita untuk memulakan hari dengan penuh keyakinan dan gembira.

Tangisan seseorang wanita adalah untuk melaungkan suara hati – Minta dibelai, disayangi dan dipamerkan kasih sayang. (Ia terpendam dan terbuku dalam hati)

Ramai yang tidak tahu bahawa apabila seorang suami menaikkan suara samada sedar atau tidak, ia menjadi antara punca mengapa seorang isteri mudah menangis. So, control your voice projection!

Tangisan boleh membawa kesan yang positif, sekiranya dilakukan dengan tindakan yang positif juga.



Posted on May 12, 2010 under Fadzilah Kamsah by

Khasiat memeluk isteri kita dan pelukan suami untuk isteri




Seorang suami yang memeluk isterinya untuk sekurang-kurangnya 10 saat setiap pagi akan panjang umurnya lima tahun.

Pakar motivasi Dato’ Dr Hj Mohd Fadzilah Kamsah berkata, fakta berdasarkan kajian oleh seorang pakar di Jerman mengenai hubungan antara sentuhan dan tahap kesihatan.

“Seseorang itu boleh panjang umur jika memeluk isterinya setiap hari kerana pelukan dan sentuhan boleh menyebabkan tubuh manusia mengeluarkan pelbagai hormon termasuk endorfin yang baik untuk kesihatan tubuh.

“Bagaimanapun, sebagai seorang Islam kita tidak harus lupa ajal dan maut terletak di tangan Allah,” katanya ketika memberi syarahan bertajuk “Perkahwinan dan Seks: Penawar dan Rawatan Bagi Banyak Penyakit” di Persidangan Ketiga Perubatan Daripada Perspektif Islam anjuran Pusat Perubatan Universiti Malaya di Hotel Sheraton Subang di sini hari ini.

Hormon endorfin adalah sejenis bahan kimia semula jadi yang bertindak sebagai penahan sakit dan mengurangkan keresahan. Jelasnya, selain mempunyai kesan positif dari segi saintifik dan kesihatan sentuhan, pelukan dan gurau senda antara suami dan isteri juga merupakan sunah Rasulullah S.A.W.

Tambah beliau, ada kajian di Amerika Syarikat (AS) juga mendapati pelukan suami dapat mengurangkan tahap kolesterol dan meningkatkan kesihatan isteri.

“Oleh itu suami yang inginkan isterinya menurunkan berat badan digalakkan peluk isterinya lebih kerap,” katanya disambut dengan gelak ketawa oleh peserta persidangan itu.

Jelas beliau, hubungan seks dalam penuh rasa kasih sayang juga dapat membantu pasangan untuk awet muda dan berketerampilan menarik.

“Wanita yang mempunyai kehidupan seks yang baik dan bahagia akan lebih cenderung untuk menghiasi diri,” kata Fadzilah.

Posted on February 21, 2011 under Fadzilah Kamsah by

Lirik Lagu DHIA - Adi Putra

Sejak bertemu kau dan aku
Menusuk jantung ku, mula jiwaku
Merelakanku menjadi milikmu
Itu yang ku mahu, itu yang ku mahu cintamu

Sinar mentari pasti
Menyinar hati yang sunyi
Biarlah aku bermimpi
Kerna dibuai sepi

Dhia yang aku cinta
Selama ini ku harapkan
Cuba kau fahami
Takkan dirimu dilukai

CARA MENJAGA PERSAHABATAN

Imam Al-Ghazali … berpesan kepada anak lelakinya: “Wahai anakku, sekiranya engkau berasa perlu untuk bersahabat dengan seseorang, maka hendaklah engkau memilih orang yang sifatnya seperti berikut….
  • Jika engkau berbakti kepadanya, dia akan melindungi kamu.
  • Jika engkau memerlukan pertolongan daripadanya, dia akan membantu kamu.
  • Jika engkau menghulur sesuatu kebaikan kepadanya, dia akan menerimanya dengan baik.
  • Jika engkau rapatkan persahabatan dengannya, dia akan membalas balik persahabatan kamu.
  • Jika engkau merancangkan sesuatu, nescaya dia akan membantu kamu.
  • Jika dia melihat sesuatu yang tidak baik daripada kamu, dia akan menutupnya.
  • Jika dia mendapat sesuatu kebajikan (bantuan) daripada kamu, dia akan menghargai atau menyebut kebaikan kamu.
Terlalu sukar menjalin persahabatan kerana ia adalah pertautan hati bukan pertautan fikiran, lebih-lebih lagi bukan hubungan kebendaan semata.

NASIHAT LUKMAN AL HAKIM KEPADA ANAKNYA

Inilah nasihat ……. Lukman Al Hakim kepada anaknya iaitu dari ayat 13 hingga ke ayat 19 dalam Surah Luqman yang tersebut dalam kitab suci Al Quran yang ertinya sebagai berikut:

    •  ” Dan (ingatlah) ketika Luqman berkata kepada anaknya, dikala sedang memberinya nasihat, (katanya) : Hai anakku! Janganlah engkau mempersekutukan Allah, kerana sesungguhnya syirik itu adalah suatu penganiayaan yang besar.”
    •  ”Dan kami wajibkan manusia (taat) kepada ibubapa, ibunya yang telah mengandungnya (dengan menderita) lemah bertambah lemah dan berhenti menyusukannya dalam masa dua tahun (kami perintahkan): “Hendaklah engkau bersyukur kepada Ku dan kepada ibubapa mu, kepadaKU lah tempat kembali.”
    • “Dan jika keduanya memaksamu supaya engkau mempersekutukan Aku (dengan sesuatu) tanpa ada pengetahuanmu padanya, tapi gantilah keduanya dengan baik dalam (urusan) dunia, turutlah jalan orang yang kembalimu, maka aku akan mengabarkan kepadamu segala apa yang telah kamu kerjakan.”
    • “Hai anakku! “Sesungguhnya jika ada (amal-amal) itu sebesar biji sawi (sekalipun), biar adanya didalam batu, atau dilangit, ataupun dimubi, nescaya Allah akan tunjukkan (memperlihatkannya).Sesungguhnya Allah maha halus lagi maha mengetahui.”
    • “Hai anakku! “Dirikanlah solat dan suruhlah (manusia) berbuat kebajikan dan laranglah dari perbuatan yang mungkar dan sabarlah atas sesuatu (musibah) yang menimpamu.Sesungguhnya yang demikian itu adalah dari urusan-urusan yang dipastikan (Allah).”
    • “Dan janganlah engkau memalingkan pipimu dari manusia (kerana sombong) dan janganlah berjalan dimuka bumi dengan angkuh. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang yang sombong dan membanggakan diri.”
    • “Dan berlakulah sederhana dalam berjalan dan rendahkanlah suaramu (dalam berbicara) sesungguhnya seburuk-buruknya suara ialah suara keldai.”

Latihan Menembak Bagi Platun RELA Pejabat/Daerah/Tanah Hulu Selangor

Tempat :
Lapang Sasar, Jalan Kolam Air Panas, Kuala Kubu Bharu

Jam :
2.30 Petang

Seramai :
60 orang

Gambar - Gambar Sepanjang Latihan Menembak



















Sumber daripada : En. Kamaruddin (PDTHS)

cuti akibat Kutu dan hama kucing

Assalamualaikum dan salam 1 Malaysia....

lama gak tak menulis blog nie. buzy kerana tidak berapa chat.
emmm adakah u all tahu bagaimana mahu menghilangkan gatal-gatal akibat terkena hama dan kutu kucing.
badan azie penuh bitik merah akibat di gigit oleh kutu. rupa nya  kecik, sukar untuk mati dan ditangkap. bila gigit rasa macam kena gigt dengan semut merah.....

Dah macam beruk rasanya diriku ini kerana asyik mengaru jer... heheheheheh...
aduiyaiiiii kenapa laaaaa ku sahaja yeng terkenaaa...

sapa-sapa yang mengetahui bagaimana mahu menghilangkan kutu dan hama pada kucing sila comman  tauuuu...

thz u all :)

Thursday, April 5, 2012

Awas si comel

Oleh Nor Afzan Mohamad Yusof
afzan@bharian.com.my
2012/04/05

 
pix_gal0

Najis haiwan peliharaan seperti kucing boleh sebar parasit ancam wanita, kandunganHAIWAN jinak seperti kucing sememangnya kerap dijadikan pilihan untuk dibela di rumah. Tetapi sekiranya anda sedang hamil, mungkin anda ingin mengehadkan masa bersama dengan haiwan peliharaan khususnya dari segi pengendaliannya najisnya. Ini kerana ia berkemungkinan boleh mendatangkan ancaman protozoa toxoplasma yang boleh memberi kesan kepada kandungan termasuk dilahirkan cacat kerana protozoa berkenaan boleh membiak di dalam tubuh manusia sekali gus membiak pada bahagian otak dan buah pinggang manusia.

Perlu diambil perhatian bahawa toxoplasmosis juga boleh menjangkiti wanita melalui pengendalian daging mentah seperti daging lembu atau kambing yang mengandungi cyst toxoplasma.

Pakar Obstetrik & Ginekologi, Pusat Perubatan Hospital Kebangsaan Malaysia, Dr Aqmar Suraya Sulaiman, berkata protozoa Toxoplasma dikaitkan dengan haiwan berbulu, berdarah panas tetapi paling banyak di kalangan kucing.

Katanya ramai wanita dijangkiti oleh protozoa Toxoplasma tapi tidak menyedari hakikat ini kerana ia tidak memberikan tanda ketara.

“Isu yang paling dikhuatiri ialah apabila jangkitan protozoa itu dialami buat kali pertama ketika mengandung. Ramai ibu yang sedang hamil tidak mengetahui bahaya virus berkenaan kerana ia tidak mendatangkan ‘petanda’ luar biasa seperti sesak nafas atau demam tinggi.
“Sebaliknya ibu yang dijangkiti akan mendapat demam serta selsema biasa hingga selalu dianggap ‘keadaan biasa’ oleh ibu hamil dan doktor yang merawatnya,” katanya ketika ditanya mengenai kemungkinan haiwan ternakan memberikan risiko tertentu kepada wanita hamil.

Justeru bagaimana ia tersebar? Kata Dr Aqmar, proses penyebaran boleh berlaku berpunca daripada najis haiwan peliharaan yang menyebabkan Toxoplasmosis atau dalam dunia perubatan digelar jangkitan yang disebabkan oleh parasit toxoplasma yang menyerang jaringan saraf manusia.

“Seorang wanita yang dijangkiti sama ada sebelum atau semasa hamil, boleh menjangkiti bayi yang dikandung. Apatah lagi sekiranya seseorang wanita itu mempunyai kekurangan imun yang rendah. Risiko atau gejala dihadapi mungkin lebih teruk.

“Toxoplasmosis kongenital adalah satu bentuk khas yang mana kandungan dijangkiti melalui plasenta. Jika seorang wanita menerima pendedahan pertama kepada Toxoplasmosis ketika mengandung, bayi berisiko tertentu. Risiko bayi termasuk meninggal dalam kandungan, buta mata dan kecacatan otak termasuk ‘retardasi mental’. “Toxoplasmosis adalah jangkitan yang disebabkan oleh parasit satu sel yang digelar toxoplasma gondii,” katanya.

Tegasnya, jangkitan paling biasa diperolehi menerusi sentuhan dengan kucing serta najis mereka. Toxoplasma juga boleh dijangkiti apabila wanita mengendalikan daging lembu, kambing, babi mentah atau separuh masak.

Dr Aqmar berkata, secara spesifik kes wanita dijangkiti virus berkenaan sememangnya tidak diketahui kerana tiada kajian mendalam dilakukan mengenainya di negara ini.

“Bagaimanapun Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit Amerika Syarikat menganggarkan bahawa ada lebih daripada 60 juta orang di negara itu boleh membawa parasit toxoplasma, tetapi amat sedikit mempunyai gejala kerana sistem imun sihat. Mereka inilah biasanya mampu ‘menyimpan’ parasit daripada menyebabkan penyakit,” katanya.

Ini kerana ia tidak menunjukkan tanda ketara kepada pesakit. Sebaliknya gejala biasa toxoplasmosis termasuklah selsema, bengkak limfa selain sakit otot berpanjangan, yang disangka sebagai perubahan biasa berlaku kalangan wanita hamil.

“Bagaimanapun bagi individu yang mempunyai sistem imun normal, masalah itu mungkin dihadapi tidak lama, tetapi sekiranya individu mempunyai sistem imun yang rendah mereka lebih berisiko berhadapan masalah lebih serius seperti disebutkan tadi.

“Individu dimaksudkan termasuklah mereka yang menjalani rawatan kemoterapi, penghidap HIV/AIDS atau lain-lain gangguan imun, serta penerima pemindahan organ. Bagi individu seperti ini, jangkitan yang berlaku bila-bila masa semasa hidup boleh mengaktifkan semula dan menyebabkan gejala teruk Toxoplasmosis seperti kerosakan mata, otak, atau organ-organ lain. Di mana Toxoplasmosis okular boleh merosakkan mata, menyebabkan penglihatan berkurangan, kabur penglihatan, sakit mata hingga membawa kepada mata berair.

“Sebagai peringatan kepada wanita khususnya yang sedang hamil, dan berusaha untuk hamil, hadkan masa bersama haiwan atau pengurusan najis haiwan itu boleh dilakukan oleh suami atau orang lain.

Dengan cara ini dapat mengelakkan risiko jangkitan kali pertama ketika hamil. Lebih utama ia dapat mengurangkan risiko bayi menghidapi congenital toxoplasmosis,” katanya.

INFO: Toxoplasmosis

  • Penyakit yang disebabkan oleh parasit.
  • Toxo didapati menerusi sentuhan dengan haiwan peliharaan termasuk sekiranya terkena najisnya.
  • Toxo ini juga diperolehi daripada makan atau menyentuh daging mentah atau sebahagiannya dimasak.

    Faktor jangkitan:
  • Menyentuh tangan anda ke dalam mulut anda selepas berkebun, membersihkan kotak sampah kucing, atau apa-apa yang datang ke dalam kenalan dengan najis kucing.
  • Makan daging mentah atau sebahagiannya dimasak, terutamanya daging babi, kambing, atau daging rusa yang sudah dijangkiti protozoa Toxoplasma.
  • Menggunakan perkakas atau papan pemotong yang belum dibersihkan dengan sepatutnya selepas mereka telah bersentuhan dengan daging mentah.
  • Menyentuh tangan anda ke dalam mulut anda selepas bersentuhan dengan daging mentah atau kurang.
  • Pemindahan organ atau pendermaan darah (tetapi ini jarang)

    Punca:
  • Hubungan langsung dengan kucing atau najis kucing.
  • Makan daging mentah atau separuh masak.
  • Minum susu mentah dari kambing yang dijangkiti (Kambing boleh menjadi tuan rumah perantaraan untuk parasit.
  • Pemindahan organ atau pemindahan darah daripada orang yang dijangkiti.

  • Nota :
    Ibu yang dijangkiti akan mendapat demam serta selesema biasa hingga dan dianggap ‘keadaan biasa’ oleh ibu hamil dan doktor yang merawatnya. - Dr Aqmar Suraya Sulaiman, PakarObstetrik & Ginekologi, Pusat Perubatan Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia -->
    aziesizhuka. Powered by Blogger.