Pages

~ my nuff ~

Thursday, October 31, 2013

PERKEMBANGAN BAYI DALAM KANDUNGAN


PERKEMBANGAN BAYI DALAM KANDUNGAN


1 Bulan
Bayi anda ialah embrio yang terdiri daripada dua lapisan sel, yang kemudiannya akan berkembang menjadi organ-organ dan bahagian-bahagian badan.

2 Bulan

Ketika ini, saiz bayi anda kira-kira sebesar sebiji kacang merah dan dia sentiasa bergerak. Jari-jari tangannya telah terbentuk tetapi sedikit berselaput

3 Bulan
Ketika ini, kepanjangan bayi anda sekitar 7sm hingga 8sm (3in) dan beratnya lebih kurang setengah biji pisang. Dia sudah mempunyai cap jarinya.

4 Bulan
Bayi anda sekarang berukur 13sm (5.5in) dan berat badannya 140g (5oz). Rangkanya mula mengeras dari tulang rawan yang lembut menjadi tulang.

5 Bulan
Kening dan kelopak matanya telah siap dibentuk. Ukuran bayi anda akan melebihi 27sm (10.5in) jika anda meregangkan kakinya.

6 Bulan
Berat badan bayi anda sekitar 660g (1.5 paun). Kulitnya yang berkedut mula menjadi lembut dan licin bila ditempatkan lemak.

7 Bulan
Pada masa kini, ukuran panjang bayi anda melebihi 40sm (15in). Dia boleh membuka dan menutup matanya dan mungkin melihat sekitarannya.

8 Bulan
Berat badan bayi anda sekarang sekitar 2.2kg (4.7 paun). Lapisan lemaknya bagai "mengisikannya", menjadikan bayi anda kelihatan comel montel, dan paru-parunya sudah siap berkembang.

9 Bulan
Sudah hampir masa bersalin! Secara purata, bayi lelaki yang baru lahir berukur 52sm (20.5in) dengan berat badan 3.4kg (7.5 paun), dan bayi perempuan yang baru lahir berukur 50sm (19.7in) dengan berat badan 3.2kg (7 paun), tetapi bayi-bayi memang banyak perbezaannya pada masa ini.


aLHAMDULILLAH.. mesti u all happy sangat dan teruja bila pregy kan.. 

Wednesday, October 30, 2013

Tips Untuk Menawan Hati Isteri

Tips Untuk Menawan Hati Isteri

  1. Berikan ciuman di dahi isteri yang lena sebaik sahaja anda terjaga dari tidur
  2. Lihat kecantikan isteri anda secara curi-curi
  3. Jika mempunyai lebihan wang, sekali sekala hadiahkan sejambak bunga serta sekuntum senyuman kepada isteri anda
  4. Hadiahkan ciuman di dahi dan pelukan setiap kali anda pergi dan pulang dari tempat kerja.
  5. Katakan yang isteri anda sangat menawan ketika dalam tidur
     (walaupun hakikatnya isteri anda tidur ternganga )
  6. Katakan yang anda tidak pernah menemui insan yang terbaik selain dari isteri anda.
  7. Jangan hanya memandang kepada tubuh badannya. Mungkin isteri anda tidak seramping sebelum melahirkan anak anda, tetapi lihatlah kepada kebijaksanaannya dalam menenangkan hati anda.o
  8. Kadang-kadang jadilah seperti seorang kanak-kanak yang perlu diajar dan biarkan si isteri mengajar anda. Lihatlah betapa kasihnya seorang isteri memberi tunjuk ajar kepada seorang yang bergelar suami
  9. Lihat ke dalam matanya dan senyumlah.. kerana anda paling bertuah memiliki isteri anda sekarang ini.. mereka adalah jodoh yang telah ditetapkan oleh Allah SWT terbaik untuk anda.

hARGAILAH... 

~ Isteriku PERMAISURI ku , Suamiku SYURGA ku.

Pesan Pada Hati..
Ketika kamu ingin melepaskan seseorang dari hidupmu..
Ingatlah kembali ketika kamu ingain memilikinya dulu..
Betapa sukar untuk kamu memilikinya dan memberi sepenuh harapan..
Tetapi setelah dirinya kamu miliki..mudahnya untuk kau melepaskannya..


Pesan Pada Hati..
Pada saat kamu mulai tidak mencintainya..
Ingatlah saat pertama kali kamu jatuh Cinta padanya..
Kenangi kembali saat-s
aat manis bersamanya..
Semailah kembali rasa Cinta untuknya..


Pesan Pada Hati..
Disaat kamu mulai bosan hidup disampingnya..
Ingatlah dan hargai saat Bahagia dan betapa Indah hidup bersamanya..
Cuba Menghargai dan Menerima semua kekurangannya..
Hargai saat-saat manis ketika disampingnya..


Pesan Pada Hati..
Ketika terdetik dihatimu untuk menduakannya..
Bayangkan ketika dia selalu setia berada disampingmu..
Hargailah kasih sayang yang telah dicurahkan padamu..
Semaikanlah kembali rasa Cintamu untuknya..


Pesan Pada Hati..
Pada saat kamu ingin membohonginya..
Hargailah kejujuran dan kesetiannya padamu..
Kerana kejujuran itu akan hilang disaat pertama kali kau berbohong padanya..
Ikhlas dan jujurlah pada insan yang kau Cintai dan sayangi..


Ingatlah Hati..
Bila kamu rasa betapa dia sangat bererti untukmu..
Hargai dan Sayanginya dengan sepenuh Hatimu..
Hargailah Cinta sejati yang telah engkau miliki..
Jangan sampai bila dia tiada lagi disampingmu..
Barulah Engkau akan terasa betapa dia sangat bererti buatmu..

Yang Abadi hanyalah Kenangan..
Yang Iklas hanya dari Hati..
Yang Tulus hanya dari Sanubari..
Jika kamu tidak dapat mumiliki apa yang kamu sukai..
Sukailah apa yang kamu miliki saat ini..

~ Isteriku PERMAISURI ku , Suamiku SYURGA ku.

Tuesday, October 29, 2013

7 SIFAT ALAMI WANITA

 SIFAT ALAMI WANITA

1. Wanita Suka Di Dengarkan.
Jadi kalau dia sedang marah, dengarkan saja. Kalau diladeni, tujuh hari tujuh malam dia tahan bertengkar !

 2. Wanita Suka Kelembutan.
Jangan pernah sekali-kali kasar pada wanita, karena wanita bisa menjadi lebih kasar.

3. Wanita Suka Di Beri Kejutan-KejutanKecil.
Tidak harus memberi emas berlian pada sang isteri, cukup kecupan mesra di kening tapi penuh cinta nan lembut.

4. Sentuhlah Wanita Dengan Kasih Yang Sesungguhnya.
Kasih ini akan membuat wanita memberikan cinta yang lebih.

5. Berikan Perhatian Setiap Saat.
Ketika tidur pun sebenarnya wanita ingin diperhatikan. Ketersipuannya menandakan
rasa senangnya diperhatikan.

6. Kirim Selalu Kata-Kata Mesra Yang Menggoda.
Walau kata-kata cinta terasa biasa, tidak bagi wanita. Kata-kata “Aku kangen kamu sayang”, atau “Sehari tanpa mendengar suaramu, aku bisa gila”, atau “Hanya kamu yang membuatku tergila-gila”, sudah cukup membuat hati wanita melambung ke langit tujuh. Menggetarkan relung-relung hati dan jiwanya. (Ayo ngaku :p)

7. Wanita Memang Unik Dan Spesial.
Sayangi dia, dan Anda akan mendapatkan ribuan kali lipat cintanya.


 Silahkan Like & Bagikan Kiranya Bacaan Ini Bermanfaat.

MAKANAN KEGEMARAN RASULULAH S.A.W

MAKANAN KEGEMARAN RASULULAH S.A.W
 
  1.  Barli – Bagus untuk demam jika dibuat sup.
  2. Kurma – Nabi berkata rumah yang tidak mempunyai kurma adalah seperti rumah yang tidak ada makanan.
  3. Buah Tin – Buah dari syurga. Boleh mengubati buasir.
  4. Anggur – Nabi suka buah anggur. Ia membersihkan darah, menguatkan buah pinggang, membersihkan perut
  5. Madu – Ia adalah makanan segala makanan, minuman segala minuman, ubat segala ubat. Mengubati cirit birit jika dibancuh dengan air panas, membuka selera, menguatkan perut, membuang kahak. Elok diminun waktu pagi dengan air suam.
  6. Tembikai (Segala Jenis) – Nabi berkata wanita mengandung tidak akan gagal melahirkan anak yang baik dari segi perwatakkan dan wajahnya.
  7. Susu – Nabi berkata susu baik untuk membuang panas badan. Menguatkan belakang,memperbaiki otak memperbaharui pandangan mata, membuang kelupaan.
  8. Cendawan – Baik untuk mata, perancang keluarga.
  9. Minyak Zaitun – Rawatan kulit dan rambut. Melambatkan penuaan, merawat radang perut.
  10. Delima – Membersihkan tubuh dari syaitan & bisikan syaitan selama 40 hari.
  11. Air – Minuman terbaik. Jika dahaga hendaklah disedut perlahan-lahan. Jangan diteguk. Mudah mendapat sakit pada hati

 
 * semoga ilmu ini berguna untuk anda..

PASUKAN RELA PEJABAT TANAH HULU SELANGOR

UJIAN KEMAHIRAN MENEMBAK RLA DAERAH HULU SELANGOR DI LAPANG SASAR PDRM KKB PADA 26/10/2013
PASUKAN RELA PEJABAT TANAH HULU SELANGOR
 
sumber : uncle Kamaruddin
 






TARGET.. SASARAN.. SEDIA UNTUK TEMBAK!!!!!!

DETAIL 1-35 TENGAH MENDENGAR PENERANGAN BAGAIMANA UNTUK MENEMBAK..
ADA BERBAGAI CARA YANG AKAN KAMI BUAT NANTI

  1. UJIAN MENEMBAK BARING M16 - SASARAN 1-10 SERAMAI 35 DETAIL
  2. UJIAN MENEMBAK DUDUK M16  - SASARAN 1-10 SERAMAI 35 DETAIL
  3. UJIAN MENEMBAK BERDIRI M16  - SASARAN 1-10 SERAMAI 35 DETAIL
  4. UJIAN SENAPANG PATAH  - SASARAN 1-10 SERAMAI 35 DETAIL
TAKLIMAT 1

TAKLIMAT 2

BERGAMBAR BERSAMA KETUA RELA DAERAH HULU SELANGOR

UNCLE VIJAYAN. PASKAL. UNCLE HIDIR...

INI KAK AZER DAN KAK ROSE

LAWAKAN KASUT RELA BARU YANG DI PAKAI OLEH MODEL KITA
KAK AZER...

NI AKSI SOTONG.. LEPAS DI TEMBAK OLEH KAK ROSE HAHAHA

CHACK.. LOVE CAMERA..

SEDIA TEMBAK..

LAPANG SASAR...

CC WAN NAZRI

ABG. BUDI/SAFUAN



KAK ROSE

YOK RUSMI



 
 
 

LATIHAN KEMAHIRAN MENEMBAK RELA DAERAH HULU SELANGOR

LATIHAN KEMAHIRAN MENEMBAK RELA DAERAH HULU SELANGOR
 



kami tengah menunggu gilirin untuk menembak
DETAIL 24,25

click click with bufday girl...
or umi picky...


inilah wirawati yang terlibat dalam latihan menembak...

berposing with kak fuzah..

inilah jarak menembak.. jauhkan..

siapakah yang bakal membawak medel ini..
nantikan jawapannya..
sbb azie pun x tahu ni..

pasangan sehati sejiwa..
sweet for ever..

 

yang tengah meniarap tu adalah tok RUSMI..
SEDIA MENEMBAK>>>



inilah langkah yang sangat penting ketika berada di
Lapang Sasar PDRM Kuala Kubu Baharu, Selangor.

CARA BUAT DUIT PALING MUDAH DI MALAYSIA- clixsense.com

 
 



Apa itu Clixsense.com? 





Clixsense.com adalah sebuah website yang boleh digunakan untuk menjana wang dengan cara yang amat mudah di Malaysia dan saya berani katakan cara ini adalah cara untuk menjana wang paling mudah di Malaysia. Apa yang mengkagumkan adalah untuk menjana wang di clixsense.com, anda tidak perlu membayar atau menghabiskan sesen pun daripada wang anda.

Dengan bekerja tidakpun sampai 10 minit sehari, anda boleh menjadikan clixsense.com sebagai lokasi untuk menjana wang secara sampingan di internet. Penjanaan wang di clixsense.com boleh dilakukan bila-bila masa dan dimana jua anda berada. Apa yang paling penting adalah anda perlu mendaftar di clixsense.com.

Bagaimana ingin mendaftar di clixsense.com?
 
1) Tekan pada baner di bawah. Anda akan dihantar terus ke page clixsense.com
 


2) Seterusnya, tekan pada butang sign up
3) Masukkan maklumat yang diperlukan
4) Sahkan alamat email anda dengan membuka email yang dihantar oleh clixsense.com dalam mail box anda dan tekan pada link yang disertakan.


Bagaimana cara jana wang di clixsense.com?


Clixsense.com adalah salah satu website pengiklanan masa kini yang akan membayar kepada ahlinya hanya dengan melihat iklan yang mereka pamerkan. Untuk mendaftar akaun dan menjana wang di clixsen.com, anda tidak perlu membayar sesen pun. Satu iklan yang mereka pamerkan, anda hanya perlu menunggu antara 3 hingga 30 saat sebelum wang dikreditkan kedalam akaun anda. Jadi, untuk memulakan kerja anda yang tak sampai 10 minit sehari tu, anda perlulah sign in kedalam akaun anda terlebih dahulu selepas anda register tadi.


JAGALAH 6 PERKARA INI

Nabi Muhammad SAW bersabda:
“Jagalah enam perkara dari kamu nescaya aku jamin bagi kamu syurga;

  1. Jujurlah bila berbicara
  2. Tepatilah jika berjanji
  3. Tunaikanlah apabila kamu diberi amanah
  4. Jagalah kemaluan
  5. Tundukkanlah pandangan dan
  6. Tahanlah tangan-tangan kamu (dari sesuatu yang dilarang)."
(HR. Ahmad, Ibnu Hibban, Al-Hakim dan Al- Baihaqi dalam Syu’abul Iman, lihat As-Sahihah no. 1470)
 

 

INFO : Firasat Melayu Lama: Rahsia Tahi Lalat

 
1. Di kepala sebelah kanan - terkabul cita-citanya
2. Di kepala sebelah kiri - sering menemui kesusahan
3. Ubun-ubun - kurang jujur
4. Pusar - cerdas,tangkas dan tekun...
5. Di Kening kanan - cergas dan cekap
6. Di kening kiri - cergas dan sopan santun
7. Sudut mata kanan luar - baik budi, ramai yang cinta
8. Sudut mata kanan dalam - disayangi suami atau isteri
9. Biji mata kanan - suka serong dan pembohong
10. Biji mata kiri - pembohong tapi baik hati
11. Di alis kanan - baik hati, suka menolong
12. Di alis kiri - ramai yang suka
13. Di pipi kanan - ramai teman
14. Di tengah-tengah pipi kanan - ramai yang suka
15. Di tengah-tengah pipi kiri - ramai kawan
16. Pada hidung - banyak rezeki
17. Pada batang hidung - banyak dicintai orang dan dapat menjadi kaya
18. Bibir atas kanan - banyak rezeki dan pandai
19. Bibir atas kiri - ramai kawan, baik hati
20. Bibir bawah kanan - disegani orang, ramai yang suka
21. Bibir bawah kiri - pandai bicara, tak mudah kalah
22. Hujung mulut kanan - kecil rezeki, tak mudah kalah
23. Hujung mulut kiri - suka berpoya-poya
24. Dagu bawah kanan - jujur dan baik hati
25. Dagu bawah kiri - bijaksana, berbudi luhur
26. Leher kanan - cerdas, jujur, berani menderita
27. Leher kiri - cerdas dalam segala hal dan banyak pengetahuan
28. Leher ditengah - tercapai apa yang dicita
29. Di bahu kanan - cermat dlm mengambil keputusan dan banyak tanggungan
30. Di bahu kiri - suka kerja keras, banyak tangungjawab
31. Di dada kanan - dapat mengatasi masalah
32. Di dada kiri - berani, jujur dan sabar
33. Buah dada kanan - baik hati, pendiam dan simpan rahsia
34. Buah dada kiri - ramai kawan, setia pada suami atau isteri
35. Di punggung kanan - pendiam, simpan rahsia
36. Di punggung kiri - lambat, kurang agresif
37. Di perut bawah kanan - banyak rezeki, suka memberi maaf
38. Di perut bawah kiri - baik hati, tenang hidupnya
39. Pinggang kanan - sayang pada isteri atau suami
40. Pinggang kiri - disayangi oleh isteri atau suami
41. Di jari telapak tangan kanan - banyak rezeki tapi boros
42. Di jari telapak tangan kiri - banyak rezeki, menyimpan
43. Lengan kanan - setia dan taat pada atasan
44. Lengan kiri - menepati janji dan suka kerja
45. Siku tangan kanan - kuat hendak memiliki kekayaan
46. Siku tangan kiri - baik hati, suka menolong
47. Ketiak kanan - menyimpan rahsia
48. Ketiak kiri - jujur, banyak yang cinta
49. Pergelangan tangan kanan - boros, suka bersukaria
50. Pergelangan tangan kiri - dapat berpangkat
51. Pangkal peha kanan - kemahuan kuat
52. Pangkal peha kiri - suka kerja apa saja
53. Kemaluan kanan atau kiri - baik, suka senggama (bersetubuh)
54. Di kepala kemaluan - bakal beristeri dua
55. Betis kanan - suka berpoya, boros
56. Betis kiri - tidak suka menganggur
57. Tumit kanan - jujur, banyak kawan
58. Tumit kiri - baik budi
59. Di telapak kaki kanan - tidak mudah mengeluh
60. Di telapak kaki kiri - baik budi pekertinya
61. Lutut kanan - bersifat tidak peduli, tidak mahu berusaha
62. Lutut kiri - kurang berusaha

 والله

Jom amalkan 10 tip dibawah ini bermula dari hari ini juga.


 1. Kalau tiba-tiba teringatkan anak kirimkan bacaan Al Fatihah. Sampai ke ayat "iyyakanakbudu waiyyakanastain" - yang ertinya "Hanya kepada Mu kami sembah dan hanya padaMU pohon pe...rtolongan..", mintalah apa-apa hajat masa itu yang ada hubung kait dengan anak yang Kita ingat tu, habiskan bacaan surah Al Fatihah doakan semuga anak kita diberi kefahaman yang sebenarnya dalam urusan agamanya, memiliki ilmu yang bermanafaat Dan serahkan urusan anak kepada Allah untuk menjaganya.

2. Pandang wajahnya semasa dia tidur ucapkan bahawa, ibu nak (nama anak) jadi anak yang soleh sayang!. Cubalah amalkan ( ustaz kata ini makna kita bercakap dengan rohnya ) Dan ucapan ini adalah DOA Dan Allah Maha mendengar lagi maha melihat.

3. Masa bangun solat malam, solatlah hajat disisinya. Maksudnya Kita solat dalam bilik dia Dan dekat dengan dia. Jika Kita selalu buat Dan Kita juga selalu beritahu dia yang Kita sering doakan dia, dia akan rasa satu ikatan kasih sayang yang hakiki yang Kita amat sayangkan dia dan nak dia jadi anak soleh.Dia akan tahu Kita selalu solat hajat untuknya.

4. Minta dikasihani. Ucapkan setiap masa bahawa kita ni sedang menunggu panggilan Allah. Jika Dia tak jadi anak soleh bermakna dia tak sayangkan kita dan tentunya kita akan merana di Alam Barzah nanti.

5. Peluklah anak selalu walaupun dia sudah besar, sebagaimana Kita tatang dia masa kecilnya. Aura ciuman dan belaian ibu sambil bisikkan padanya yang kita bangga mempunyai anak sepertinya.

6. Maafkan anak Kita setiap masa walaupun perbuatannya amat melukakan hati Kita.Muhasabbah diri mungkin kesilapan yang anak lakukan itu adalah kerana dosa-dosa kita dimasa lampau.

7. Yang paling penting jaga tutur kata Kita, jangan sekali-kali ucapkan perkataan yang boleh melukakan hatinya. Jika ini berlaku juga kerana kita TER.. kata, cepat-cepat cari masa yang sesuai untuk Kita minta maaf padanya. Mengakulah padanya itu kelemahan Kita, Kita marah kerana dia buat salah,bukan bermaksud membenci.Ceritalah buat macam dramapun boleh .

8. Amalkan membaca ayat 40 surah Ibrahim supaya Kita,anak Dan zuriat keturunan Kita termasuk dalam golongan orang2 yang tetap mendirikan Solat. [Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku.]
9. Selalu ingatkan anak bahawa tak guna ada pangkat, belajar tinggi, hatta hafal Quran sekalipun jika tidak mempunyai peribadi yang mulia.Allah tak pandang wajah yang cantik tapi pandang hati yang cantik. Allah tak sayang, manusia tak suka.

10. Masa basuh beras niatkan "Ya.. Allah lembutkanlah hati anak-anak ku sebut nama dia.....untuk faham agamanya ", [kenapa Kita nak dia faham agama, kerana anak yang tak faham agama boleh bawa ibubapanya juga ke neraka] sebagaimana engkau lembutkan beras ini menjadi nasi ". Basuh beras lawan jam ( macam org tawaf ) sambil selawat kepada Nabi Muhamad S.A.W. Masa buat kerja ini hati jangan lalai..dan ingat kepada Allah selalu.

via : Prof. Dr. Muhaya

Doa : Doa mohon rexeki HALAL


Doa : Doa segala PENAWAR


DOA : Ketika Sakit


Doa : Doa untuk anak yang nakal



Friday, October 25, 2013

63 petua yang boleh dijadikan amalan pasangan suami isteri yang melayari rumah tangga

1. Doa yang berterusan.
2. Patuh ajaran agama.
3. Murah dengan pujian.
4. Murah dengan khidmat.
5. Murah dengan belaian kasih sayang.
6. Murah dengan sentuhan.
7. Mencari kebaikan pasangan.
8. Cari masa berkomunikasi, berbual atau bergurau senda.
9. Cari kebaikan dan pembaikan diri daripada setiap pertengkaran.
10. Menghormati had, sempadan atau hal peribadi pasangan.
11. Menilai diri daripada perspektif pasangan.
12. Berfikiran terbuka – boleh tegur menegur.
13. Berani mengambil risiko emosi – tegur/perubahan/ berpisah sementara.
14. Menilai dan memberi keutamaan dalam kehidupan.
15. Tolak-ansur.
16. Menghormati dan mengambil kira ‘gerak batin’ (intuition) perempuan.
17. Tidak mengejar kebendaan semata-mata.
18. Sedar bahawa perselisihan kadangkala tidak boleh dielakkan.
19. Mengubah diri untuk merangsang perubahan pada pasangan.
20. Sanggup berkorban buat pasangan.
21. Menghormati pasangan.
22. Berasa amat beruntung (dan nyatakan) mendapat pasangan yang ada.
23. Perhubungan seksual yang sihat dan diredai.
24. Menghormati perbezaan dalam diri pasangan.
25. Sentiasa bermaafan sebelum tidur.
26. Sentiasa bersangka baik terhadap masa depan.
27. Meletakkan hak kepada pasangan.
28. Tidak menjadi hamba kepada pasangan.
29. Berubah secara kecil-kecilan untuk meningkatkan kebahagiaan.
30. Mengawal marah. Buat perjanjian.
31. Mencari penyelesaian dalam situasi ‘menang-menang’.
32. Muhasabah hubungan untuk mencari punca masalah.
33. Menghormati sifat semula jadi pasangan.
34. Memahami peranan ‘pasangan’.
35. Hubungan perasaan sesama pasangan.
36. Jangan simpan ketidakpuasan, sedih, marah atau benci dalam hati.
37. Bentuk kod kasih sayang dan anda berdua saja yang tahu.
38. Sengaja merancang untuk membaiki hubungan suami isteri.
39. Tujuh kali puji dan satu teguran.
40. Sebut ‘I love you’ sepanjang masa.
41. Banyakkan bergurau dan bermesra.
42. Sentiasa berterus terang.
43. Beri masa untuk perubahan berlaku – sabar.
44. Elakkan berdebat untuk mencari kebenaran.
45. Elakkan salah pasangan.
46. Cari titik pertemuan.
47. Selesaikan masalah hari ini pada hari ini juga.
48. Lebih banyak memberi daripada menerima.
49. Minta nasihat, pandangan atau maklum balas daripada pasangan.
50. Sentiasa bersemangat – bangun tidur, pergi kerja, balik kerja dan sebagainya.
51. Seimbangkan hubungan dari segi:
-Mental, pendidikan dan ilmu
-Emosi
-Fizikal dan ekonomi
-Sosial
-Spiritual
52. Jangan berjauhan terlalu lama (kecuali terpaksa).
53. Tidak terlalu mengongkong.
54. Tidak bertindak bersendirian.
55. Memberi peluang untuk berbeza:
-Pendapat atau pandangan
-Hobi
-Kegemaran
-Makanan
-Cita rasa
-Warna pilihan dan pelbagai
56. Humor atau lawak dari semasa ke semasa.
57. Minta bantuan untuk memecahkan kitaran negatif.
58. Berwawasan dan pandang ke depan (tidak terjebak dengan masalah semasa).
59. Tidak meminta yang bukan-bukan.
60. Bentuk undang-undang atau peraturan dalam rumah tangga.
61. Mencari kelainan dan perubahan positif.
62. Elakkan mendera pasangan dengan apa cara sekalipun.
63. Reda, syukur dan tawakal kepada Allah s.w.t.


oleh: Perunding motivasi dan keluarga, Dato’ Dr Hj Mohd Fadzilah Kamsah

Thursday, October 24, 2013

30 ORANG YANG PERTAMA DALAM ISLAM

30 ORANG YANG PERTAMA DALAM ISLAM

1.       Orang yang pertama menulis Bismillah :
Nabi Sulaiman AS.

2.       Orang yang pertama minum air zamzam :
Nabi Ismail AS.

3.       Orang yang pertama berkhatan :
 Nabi Ibrahim AS.

4.       Orang yang pertama diberikan pakaian pada hari qiamat :
Nabi Ibrahim AS.

5.       Orang yang pertama dipanggil oleh Allah pada hari qiamat :
Nabi Adam AS.

6.       Orang yang pertama mengerjakan saie antara Safa dan Marwah :
Sayyidatina Hajar (Ibu Nabi Ismail AS).

7.       Orang yang pertama dibangkitkan pada hari qiamat :
Nabi Muhammad SAW.

8.       Orang yang pertama menjadi khalifah Islam :
Abu Bakar As Siddiq RA.

9.       Orang yang pertama menggunakan tarikh hijrah :
Umar bin Al-Khattab RA.

10.   Orang yang pertama meletakkah jawatan khalifah dalam Islam :
Al-Hasan bin Ali RA.

11.   Orang yang pertama menyusukan Nabi SAW :
Thuwaibah RA.

12.   Orang yang pertama syahid dalam Islam dari kalangan lelaki :
Al-Harith bin Abi Halah RA.

13.   Orang yang pertama syahid dalam Islam dari kalangan wanita :
Sumayyah binti Khabbat RA.

14.   Orang yang pertama menulis hadis di dalam kitab / lembaran :
Abdullah bin Amru bin Al-Ash RA.

15.   Orang yang pertama memanah dalam perjuangan fisabilillah :
Saad bin Abi Waqqas RA.

16.   Orang yang pertama menjadi muazzin dan melaungkan adzan:
Bilal bin Rabah RA.

17.   Orang yang pertama bersembahyang dengan Rasulullah SAW :
Ali bin Abi Tholib RA.

18.   Orang yang pertama membuat minbar masjid Nabi SAW :
Tamim Ad-dary RA.

19.   Orang yang pertama menghunuskan pedang dalam perjuangan fisabilillah :
Az-Zubair bin Al-Awwam RA.

20.   Orang yang pertama menulis sirah Nabi SAW :
Ibban bin Othman bin Affan RA.

21.   Orang yang pertama beriman dengan Nabi SAW :
Khadijah binti Khuwailid RA.

22.   Orang yang pertama mengasaskan usul fiqh :
Imam Syafei RH.

23.   Orang yang pertama membina penjara dalam Islam :
Ali bin Abi Tholib RA.

24.   Orang yang pertama menjadi raja dalam Islam :
Muawiyah bin Abi Sufyan RA.

25.   Orang yang pertama membuat perpustakaan awam :
Harun Ar-Rasyid RH.

26.   Orang yang pertama mengadakan baitul mal :
Umar Al-Khattab RA.

27.   Orang yang pertama menghafal Al-Qur'an selepas Rasulullah SAW :
Ali bn Abi Tholib RA.

28.   Orang yang pertama membina menara di Masjidil Haram Mekah :
Khalifah Abu Ja'far Al-Mansur RH.

29.   Orang yang pertama digelar Al-Muqry :
Mus'ab bin Umair RA.

30.   Orang yang pertama masuk ke dalam syurga :
Nabi Muhammad SAW.

Note : yang baik datang dari Allah.., yang kurang dari diri azie sendir..
sharing is caring..

Tiada Handphone Ber' camera..

Assalamualaikum..
Salam sejahtera..

Sehingga ke hari ini.. azie tida ada handphone smartphone.. jadi azie tdk dapat mempamerkan aksi aksi menarii ttg aktiviti azie.. my baby.. berita yang dapat menggegarkan dunia.. cehwaaa

Untuk tatapan semua..

Sehingga ke hari ini.. azie hanya mampu share berita, ilmu, dll yang azie rasa manfaan untuk anda semua...
ia juga dapat di jadikan pengalaman dan pengajaran buat azie dan anda ...

selamat membaca ...

witl love...
azieshizuka in da house

Tuesday, October 22, 2013

7 Sunnah Hebat

7 Sunnah Hebat

Dalam kehidupan sehari-hari ada kala kita mungkin telah melampaui batas. Imaginasi kotor, percakapan dan perbuatan yang tidak betul menjadikan kita selalunya semakin jauh dengan Allah SWT. Tetapi itulah kita manusia, tak lari dari kesilapan..dan mujurlah Allah selalu membuka pintu taubat kepada kita, agar dapat kita meneruskan perjalanan menuju akhirat dengan lebih berkat. Hendaknya kita sekurang-kurangnya selalu menjaga Tujuh Sunnah Nabi setiap hari. Ketujuh sunnah Nabi SAW itu adalah:

Pertama:
Tahajjud, kerana kemuliaan seorang mukmin terletak pada tahajjudnya. Pastinya doa mudah termakbul dan menjadikan kita semakin hampir dengan Allah.

Kedua:
Membaca Al-Qur’an sebelum terbit matahari, alangkah baiknya sebelum mata melihat dunia, sebaiknya mata membaca Al-Qur’an terlebih dahulu dengan penuh pemahaman. Paling tidak jika sesibuk manapun kita, bacalah ayat 3Qul, atau ayat qursi.

Ketiga:
Jangan tinggalkan masjid terutama di waktu subuh. Sebelum melangkah kemana pun langkahkan kaki ke mesjid, kerana masjid merupakan pusat keberkahan, bukan kerana panggilan muadzin tetapi panggilan Allah yang mencari orang beriman untuk memakmurkan masjid Allah.

Keempat:
Jaga sholat dhuha, kerana kunci rezeki terletak pada solat dhuha. Yakinlah, kesan solat dhuha sangat dasyat dalam mendatangkan rezeki.

Kelima:
Jaga sedekah setiap hari. Allah menyukai orang yang suka bersedekah, dan malaikat Allah selalu mendoakan kepada orang yang bersedekah setiap hari. Percayalah, sedekah yang diberikan akan dibalas oleh Allah berlipat kali ganda.

Keenam:
Jaga wudhu terus menerus kerana Allah menyayangi hamba yang berwudhu. Kata khalifah Ali bin Abu Thalib, “Orang yang selalu berwudhu senantiasa ia akan merasa selalu solat walau ia sedang tidak solat, dan dijaga oleh malaikat dengan dua doa, ampuni dosa dan sayangi dia ya Allah”.

Ketujuh:
Amalkan istighfar setiap saat. Dengan istighfar masalah yang terjadi kerana dosa kita akan dijauhkan oleh Allah.

Zikir adalah bukti syukur kita kepada Allah. Bila kita kurang bersyukur, maka kita kurang berzikir pula, oleh kerana itu setiap waktu harus selalu ada penghayatan dalam melaksanakan ibadah ritual dan ibadah ajaran Islam lainnya. Zikir juga merupakan makanan rohani yang paling bergizi, dan dengan zikir berbagai kejahatan dapat ditangkal sehingga jauhlah umat manusia dari sifat-sifat yang berpangkal pada materialisme dan hedonisme.

Sebarkanlah ilmu ini, dan anda tidak akan rugi sedikitpun, sebarkan, semoga ianya memberi manfaat pada semua. 

Monday, October 21, 2013

Motivasi Diri melalui gambar..

 
1. Rancangkan dahulu apa yang perlu dibuat dan tetapkan matlamat.
 
2. Senyumlah selalu..senyuman boleh menenangkan jiwa dan juga sebagai sedekah.
 
3.Dapatkan rehat dan tidur yang berkualiti.
4. Jangan membahayakan diri sendiri atau menzalimi diri.

5. Binalah persahabatan yang erat dan saling menyayangi.
6. Sesekali hiburkanlah hati sendiri dengan melakukan apa yang diminati.
7. Tonjolkan penampilan diri yang menarik dan kemas. Sesekali bergaya, apa salahnya.
8. Kawal berat badan anda dan jangan terlebih makan..takut jadi obes pula.
9. Amalkan gaya hidup sihat. Jangan menghisap rokok..bahaya untuk kesihatan.
10. Lakukan pemeriksaan kesihatan menyeluruh bagi mengetahui tahap kesihatan diri.
11. Tenangkan fikiran dan relaks sekejap.

12. Mandi setiap hari... jangan malas mandi tau !
13. Jadilah diri sendiri (bukan orang lain) dan berbanggalah dengan kemampuan diri.
14. Jangan menunjuk-nunjuk atau alim-alim kucing.
15. Lakukan kerja seikhlas hati.
16. Yang paling penting, sentiasalah berdoa kepada tuhan.


SHARING IS CARING... :)
 
aziesizhuka. Powered by Blogger.